Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sofia Thörn; [2012]

Nyckelord: språkinlärning; engelska; spanska; motivation; ;

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att ökaförståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sinanuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernasuppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de bådaspråken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck? I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. Fjorton elever från två gymnasieskolorintervjuades, sju från varje skola. Samtliga informanter läser både engelska och spanska. Intervjuerna gjordesindividuellt med varje elev och materialet spelades in. I resultatet har framkommit tydliga skillnader mellan spanska och engelska angående elevernas syn påspråkinlärningen. De största skillnaderna låg i elevernas motivation att studera språken. Samtliga elever sågengelskan som ett viktigt språk som är ett måste att behärska i dagens globaliserade samhällen. Motivationen ispanskan var inte alls självklar och anledningen till att eleverna studerade språket varierade med allt frånspråkintresse till att skaffa sig meritpoäng till betyget. En viktig orsak till varför spanskan inte är likamotiverande att lära sig är att det saknas tillfällen att öva och praktisera språket i vardagen, vilket i engelskansfall inte är ett problem då språket påträffas ständigt på elevernas fritid. Arbetets betydelse för läraryrket är stor och då i första hand när det gäller språkundervisning ochspråkinlärning. Ett av målen med undersökningen är att få större inblick i elevers syn på språkinlärningen vilketkan vara direkt användbart för verksamma språklärare. Det ger också viss insikt i elevernas olika sätt att se påhur de bäst lär sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)