Digitalt verktyg för främjande av psykosocial elevhälsa : Co-design och prototypframställning med kuratorer av app för elevers egenskattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Skolan är en viktig miljö och lärandet påverkas till stor del av hälsan. En digitaliseringsmöjlighet för elevhälsan som har lyfts fram av uppsatsens uppdragsgivare Ineq Solutions är att ta fram ett digitalt verktyg som stöd vid elevers egenskattning av sin psykosociala situation. Syftet med denna uppsats var att ta fram en prototyp för ett digitalt skattningsverktyg som kan användas i elevhälsans förebyggande och främjande arbete. Arbetet har innefattat intervjuer och co-designarbete med kuratorer för att ta reda på vilka designelement som efterfrågas i skattningsverktygets användargränssnitt och för att undersöka vilka möjliga fördelar personal inom elevhälsa ser med ett digitalt verktyg för egenskattning av elever och elevers förmåga att uttrycka sin psykosociala situation. Data från studien utgörs av intervjusvar, designdiskussioner samt designförslag för skattningsverktyget i form av olika prototyper som bearbetades och kondenserades till teman för att besvara studiens två undersökningsfrågor. Studiens slutsatser är att designelement som efterfrågas i ett skattningsverktyg för psykosocial elevhälsa är skalor, bilder, uppföljning, anteckningsmöjlighet, sammanställning av egenskattning, information om egenskattning, sociala teman för egenskattningar samt ett färgglatt användargränssnitt. Därutöver identifierades möjliga fördelar hos ett digitalt verktyg för elevers egenskattning av personal inom elevhälsa i form av insamling, flexibilitet, visuellt stöd, sammanställning, lekfullhet och elevers aktiva handling. Studiens slutsatser illustreras i ett prototypförslag för psykosocial egenskattning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)