Förskollärares syn på planerad utomhuspedagogik för barns lärande : Har covid-19 pandemin påverkat denna?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Under de senaste åren har världen drabbats av en pandemi. I och med denna kom restriktioner för att minska smittspridningen, en följd av detta var att förskolor fick flytta ut sin verksamhet till största möjliga mån. Forskning visar att förskollärare har en positiv syn på planerad utomhuspedagogik men att det inte används i så stor utsträckning. Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares syn på och inställning till planerad utomhuspedagogik, i relation till covid-19. Syftet har två tillhörande frågeställningar. För att genomföra detta användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med åtta verksamma förskollärare. Materialet analyserades genom en tematisk analys och det sociokulturella perspektivet. I resultatet presenteras två teman utifrån frågeställningarna, “förskollärares syn på planerad utomhuspedagogik för barns lärande” och “förändring av förskollärares inställning till planerad utomhuspedagogik i och med pandemin”, dessa med tillhörande kategorier. Slutsats är att majoriteten av förskollärarna i studien har utvecklat sin syn på den planerade utomhuspedagogiken i och med ökad utomhusvistelse. Få anser att de har samma inställning till det nu som innan. Studien visar att förskollärare är positiva till planerad utomhuspedagogik för att den bland annat bidrar till ökad fysisk aktivitet och större lärande med alla sinnen. Men förskollärarna kan också se vissa hinder och svårigheter med detta, exempelvis väder och kläder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)