Fel på begagnad köpt bil enligt konsumentköplagen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka två alternativ, reklamation samt sexmånadersregeln, som konsumenter kan använda sig av gentemot en säljare om fel på dennes vara skulle förekomma, i detta fall en begagnad köpt bil. Jag kommer även utifrån konsumentköplagen undersöka säljarens ansvar gentemot en konsument vid försäljning av en begagnad bil. Metod: I uppsatsen kommer jag att använda mig av bl.a. internet för informationssökande, böcker inom juridik samt lagtext. Därutöver kommer jag att undersöka fall från Allmänna reklamationsnämnden (ARN), eftersom de behandlar ärenden som har med mitt ämne att göra. Jag kommer även att skriva utifrån konsumentköplagen då denna lag gäller köp av lösa saker, vilket i min uppsats gäller köp av bil. Empiri: Jag kommer studera ett antal fall som har med mitt ämne att göra. Fallen är hämtade från ARN(Allmänna reklamationsnämnden). Dessa kommer jag kortfattat gå igenom, nämna vad de handlar om, vem som har haft bevisbördan och avslutningsvis nämna vem som vunnit tvisten. Resultat: Konsumentköplagen skyddar köparen mot att säljaren inte ska kunna lämna felaktiga uppgifter. Som säljare får man inte underlåta att upplysa köparen om viktig information angående en vara. Garantin är väldigt viktig för konsumenten då den även lämnar över ansvaret på säljaren, om något fel dyker upp under garantitiden. Sexmånadersregeln har gjort det betydligt enklare för konsumenten då fel uppkommer på en bil. Nämligen att fel inom sex månader antas ha funnits vid avlämnandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)