Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF som leder till att dessa elever enbart får möjlighet att utveckla begränsade delar av matematiken. Syftet med denna studie var att utveckla förståelsen kring vilka matematiska kunskaper och kompetenser elever erbjuds att utveckla under årskurs (åk) 7-9 i grundsärskolans inriktning ämnen, utifrån några lärare i Västra Götalands perspektiv. Ambitionen är även att åskådliggöra hur lärares elevsyn kan påverka prioriteringar i undervisningen, samt i förlängningen påverka vilka matematiska kunskaper och kompetenser elever i grundsärskolan erbjuds att utveckla. Studiens tre frågeställningar berörde vilka matematiska kunskaper och kompetenser lärarna prioriterar, vilka motiv till dessa prioriteringar som kan urskiljas samt vilka möjligheter lärarna ser hos eleverna. Denna kvalitativa intervjustudie med hermeneutisk ansats har utgått från en sociokulturell teoribildning och även tagit avstamp i ett kategoriskt och relationellt perspektiv. Lärare som undervisar i matematik i grundsärskolans åk 7-9 kontaktades genom deras rektorer i slumpmässigt utvalda kommuner i Västra Götaland. Resultatet visade att lärarna i större utsträckning prioriterar grundläggande kunskaper framför avancerade kunskaper i matematik, samt att de prioriterar procedurhanterings-, kommunikations- och representationskompetens framför problemlösnings-, sambands- och resonemangskompetens. Till de mer underliggande motiven kan tendenser av en kategorisk elevsyn och generellt lågt ställda förväntningar på elevernas kunskapsutveckling urskiljas. Vår förhoppning är att de lärare som på olika sätt tar del av denna studie ska få inspiration till att utforma sin undervisning, i form av planering av kunskapsinnehåll och utformandet av lärtillfällen i matematik, utifrån möjligheten att ge elever med IF förutsättningar för att utveckla en större bredd av matematiska kunskaper och kompetenser. Studien är gjord i ett nära samarbete mellan Linda Högstrand och Caroline Stjerna, där varje del bearbetats i stort sett gemensamt. Vi vill tacka Thomas Barow för betydelsefull vägledning genom konstruktiv handledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)