Sjuksköterskors erfarenheter av användning av tolk vid språkbarriärer inom slutenvården : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Introduktion/Bakgrund: Sjuksköterskor möter patienter som talar olika språk i sitt dagliga arbete.  Kommunikationen är en viktig del i sjuksköterskors arbete och är avgörande för att kunna skapa förståelse mellan sjuksköterskor och patienter. Tolk är det vanligaste hjälpmedlet att använda vid språkbarriärer. Språkbarriärer är en hindrande kommunikationssvårighet. World Health Organisation rapporterar att kommunikationssvårigheter är en bidragande orsak till att vårdskador kan uppstå i vården. Syfte: Syftet är att belysa sjuksköterskors erfarenheter av tolkanvändning vid språkbarriärer inom slutenvården. Metod: Studien har genomförts genom att tillämpa Polit och Becks (2017) nio steg med ett induktivt förhållningssätt. Sökningarna efter litteratur har skett systematiskt i databaserna Cinahl och PubMed. Sökningarna genererade tio kvalitativa artiklar. Artiklarna kvalitetsgranskades genom SBU:s granskningsmall för kvalitativa studier.  Resultat: Litteraturstudiens resultat genererade fyra teman: tidskrävande, oro och osäkerhet, begränsningar i kommunikationen och ett stöd i omvårdnadsarbetet. Slutsats: Sjuksköterskor erfar att tolken är det effektivaste hjälpmedlet vid språkbarriärer, dock är tolkanvändning inte problemfri. Tolkningstjänsterna har begränsningar och är tidskrävande, vilket skapar oro och osäkerhet hos sjuksköterskor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)