Kreativitet i klassrummet: En studie om hur lärarstil och motivation påverkar elevers kreativitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka kreativitet i klassrummet genom att studera hur kreativitetsfrämjande lärarstil och målorientering (uppgiftsorientering, prestationuppvisande orientering och prestation – undvikande orientering) påverkar mellanstadieelevers kreativitet. Dessutom undersöktes hur elevernas målorientering kan påverkas av kreativitetsfrämjande lärarstil. Elevernas personlighet, kön och hemspråk inkluderades som kontrollvariabler. Kreativitetsfrämjande lärarstil, elevers målorientering och personlighet mättes med självskattningsformulär (Min lärarstil, Hur jag tänker och Hur jag är) och kreativitet mättes med två olika test (UUT och TCT-DP). Resultatet visade att kreativitetsfrämjande lärarstil var en signifikant prediktor av kreativitet för sig själv men inte då studiens kontrollvariabler inkluderades i analysen. Uppgiftsorientering visade sig vara en signifikant negativ prediktor av kreativitet. Kreativitetsfrämjande lärarstil var en signifikant negativ prediktor av prestationuppvisande orientering. Kontrollvariablerna personlighet och kön visade sig vara signifikanta prediktorer i vissa modeller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)