Språkliga föreställningsvärldar : Ett utvecklingsinriktat arbete om berättelser och språkutveckling med drama som verktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Therese Fredriksson; Annica Elfstrand; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: På vår skola önskades det mer aktiviteter med drama och det fanns en avsaknad av berättelser och språkutvecklande aktiviteter. Vi valde att sammanföra berättelser och språkutvecklande aktiviteter genom att använda drama som verktyg till att utveckla elevernas språkliga uttryck. Syftet med vårt utvecklingsinriktade arbete blev att genomföra aktiviteter med drama och berättelser i fokus men även bidra till ökad förståelse för drama och berättelser samt bidra till ett ökat intresse för läsning och språkutveckling hos elever. Vi använde aktionsmodellen när vi planerade, agerade, observerade och reflekterade enligt Rönneman (1998). Eleverna fick hitta på egna berättelser bland annat genom Story Cubes, som därefter dramatiserades och filmades med greenscreen.  Vi kom fram till att en del elever inte riktigt vet vad drama är för något, men när vi förklarade så blev eleverna intresserade. Eleverna var nyfikna och ville gärna använda sin fantasi för att komma på berättelserna. Digitala verktyg var det som lockade mest och hade en stor betydelse i motivationen till att vara med. Eleverna fick genom upplevelsebaserat lärande experimentera med kroppsrörelser, tonläge och rösten, samtidigt som de samarbetade med varandra och lät berättelser ta form. Vi tror att dramaaktiviteter och samtalen efter hjälper eleverna att bygga på sina egna erfarenheter och sina egna förmågor så de senare klarar av situationer som kan verka obehagliga eller svåra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)