Sociala omsorgsprogrammets yrkesrelevans

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats Sociala omsorgsprogrammets yrkesrelevans har syftet att undersöka hur utexaminerade studenter vid Örebro universitets Sociala omsorgsprogram med inriktning mot äldre och funktionshindrade, beskriver att utbildningen förbereder dem för yrket som enhetschef i kommunal äldreomsorg. Genomgående i studien är tre centrala begrepp; yrkesrelevans, kunskap och ledarskap. Studiens empiriska material baseras på intervjuer med enhetschefer. Det övergripande resultatet visar att frågan om yrkesrelevans är mångfacetterad. Möjligheterna till att utöva ett bra chefskap beror inte enbart på kunskaper från utbildningen, utan också på personliga erfarenheter och kunskaper, samt förutsättningar i stöd och personalantal. Sociala omsorgsprogrammet som grundutbildning kanske inte enbart bör ses som tillräcklig för ett kvalificerat ledarskap. Utbildningen bör kanske i annat fall ändras så att den motsvarar de krav arbetsgivarna ställer på nyexaminerade enhetschefer. I denna uppsats framträder dock att arbetsgivarnas krav ibland kan uppfattas som orimliga. Att utöva ett bra ledarskap beror inte enbart på utbildning, utan förutsättningarna i verksamheten är minst lika viktigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)