Simkunnighet i årskurs fem : En jämförande studie mellan två skolor 

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Sofie Rääf; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka och jämföra simkunnighet i skolår fem på en landsortsskola och en förortsskola med stor andel elever med utländsk bakgrund. Samt att undersöka hur idrottslärare arbetar för att eleverna ska nå målet i simning. Min huvudfrågeställning till studien är: Hur är arbetet upplagt för att eleverna ska nå målet i momentet simning i årskurs fem? Finns det skillnader i simkunnighet mellan en skola från landsorten med hög andel elever med svensk härkomst och en skola med hög andel invandrarbarn? Vilka problem finns och vad beror dessa problem på? Metod Jag har använt mig av en kvalitativ studie i form av intervjuer. Jag intervjuade fyra idrottslärare på två olika skolor i Sverige om simkunnighet i årskurs fem. En skola på landsbygden och en förortsskola i Stockholmsområdet. Jag valde skolor enligt bekvämlighetsprincipen. Intervjuerna har spelats in. Efter intervjuerna transkriberade jag dem och dokumenterade på ett skrivblock. Inga bortfall skedde och intervjuerna utfördes på avtalad plats och tid. Resultat Resultatet i studien visar att simkunnigheten varierar mycket mellan de olika skolorna. Det är olika faktorer som spelar in. Alla fyra idrottslärarna berättar att de inte jobbar med simundervisning, snarare simtest någon enstaka gång per termin. Gemensamt mellan de två skolorna är att de intervjuade lärarna anser att simkunnigheten handlar om resurser och vad som ligger i elevernas kultur. Slutsats Ingen av lärarna är nöjda med simkunnigheten i årets årskurs fem. Detta trots att resultaten ser helt olika ut. Hur idrottslärarna arbetar med simkunnighet är beroende på vilka resurser skolan har och vilka ramfaktorer som spelar in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)