Förskollärares upplevelser av att samarbeta med vårdnadshavare under pågående covid19-pandemi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka och skapa förståelse för förskollärares upplevelser av att samarbeta med vårdnadshavare under pågående covid-19-pandemi. I studien har jag utgått utifrån ett fenomenologiskt perspektiv och genomfört kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Jag har använt mig av förutbestämda kriterier samt ett bekvämlighetsurval för att komma i kontakt med de intervjuade. Insamlad data har därefter bearbetats i en tematisk analys där temat Mötesupplevelser framträdde. Pandemin har föranlett att myndigheter har utfärdat riktlinjer i syfte att minska smittspridningen. Studien visar att förskollärare upplever att detta har skapat nya förutsättningar och utmaningar för förskolorna samt i förskollärarnas samarbete med vårdnadshavarna när det gäller delaktighet och inflytande. Det framkommer i resultatet att det till stor del funnits en hög medvetenhet samt acceptans, både bland förskollärare och vårdnadshavare, till att anpassa sig till de nya rutiner som skapats rörande samarbetet mellan de två parterna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)