Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Författare: Dennis Thunell Karabegovic; [2023]

Nyckelord: Historia; läroplaner; gymnasieskolan; Gy11;

Sammanfattning: Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. Denna undersökning är en jämförelse av det centrala innehållet i historieämnet i läroplanen för gymnasieskolan från år 2011 och det förslag till ny läroplan som Skolverket publicerade 2023. Den jämförande studien gjordes genom en kvalitativ textanalys där både olikheter och likheter mellan de två läroplanerna jämförs, summeras och diskuteras från ett rekonstruktivistiskt, konstruktivistiskt, genetiskt, genealogiskt samt historiekulturellt perspektiv. De viktigaste slutsatserna är att förslaget till ny läroplan innehåller bredare epoksdefinitioner, ett större fokus på Sverige samt ett större fokus på arbete med historisk metod. Den potentiella praktiska förändringen som förslaget till ny läroplan kan medföra är att lärare kan behöva bedriva en undervisning mer präglad av en konstruktivistisk hållning än i Gy11.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)