Vikten Av Motivation Inom Ämnet Idrott Och Hälsa : En Kunskapsöversikt Om Elever I Grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten var att specificera vad motivationsarbete kan innebära i undervisningen i idrott och hälsa (IDH). För att undersöka detta har vi använt oss av två frågeställningar: På vilka sätt påverkar lärarens undervisning elevernas motivation i ämnet idrott och hälsa? Hur identifieras aspekter av motivation inom idrott och hälsa? Metoden som används i studien är systematisk informationssökning av olika forskningsartiklar. Vi har använt olika databaser för att få fram olika artiklar, exempelvis ERIC via EBSCO, Sportdiscus och Education Research Complete (ERC). Vi har avgränsat våra sökningar där artiklarna ligger inom årtalen 2000–2023, samt är peer-review. Resultatet av våra 12 källor visar att lärarens undervisning har stor påverkan för elevernas motivation i ämnet IDH. Det blev även tydligt att motivation har stor påverkan vad gäller elevers aktivitetsnivåer och att läraren kan styra över detta. En slutsats vi kom fram till var att läraren har en nyckelroll vad gäller att motivera sina elever och att betydelsen av motivation är avgörande när det kommer till delaktighet. Genom att exempelvis testa nya förhållningssätt, strategier och justera aktivitetsnivåerna är det möjligt att motivera sina elever.      

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)