Påverkar lärarens kompetens NIU-elevernas motivation? : En kvantitativ studie om motivationens påverkande faktorer

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Rasmus Engström; Marcus Nilsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och hypoteser Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan motivation och lagidrottande NIU-elevers upplevelse av skolans faciliteter, samarbetet med klubblag, lärarens kompetens, elevernas gemenskap samt elevernas individuella utveckling. Detta för att kartlägga samt vidare kunna utveckla arbetet med att motivera NIU-elever till att nå nationell elitnivå. För att undersöka området ställdes hypoteserna: 1. Det finns ett samband mellan NIU-elevers motivation å ena sidan och elevernas uppfattning om lärarens kompetens, samordning med klubblag, elevernas gemenskap, individens utveckling, skolans faciliteter. 2. Sambandet mellan lärarens kompetens och NIU-elevers motivation är centralt och förklaras inte av faktorerna samordning med klubblag, elevernas gemenskap, individens utveckling eller skolans faciliteter. Teori och metod  Studien använde sig av en kvantitativ ansats och enkäter som metod för att samla in data. 167 lagidrottande NIU-elever från fyra skolor svarade på enkäten. Enkätens frågor syftade till att undersöka elevernas uppfattning om motivation, lärarens kompetens, individuell utveckling, gemenskap och faciliteter. För att testa hypoteserna användes Spearman’s test samt en multipel regressionsanalys. Resultat Resultaten visade en positiv korrelation mellan motivation och lärarens kompetens, individuell utveckling, samverkan med klubblaget, faciliteter och gemenskap i gruppen. Lärarens kompetens var även fortsatt viktigt för motivationen, när den multipla regressionsanalysen tog hänsyn till övriga variabler. Slutsats Slutsatsen från studiens resultat var att lärarens kompetens, samordning med klubblag, elevernas gemenskap, individens utveckling och skolans lokaler hade ett positivt samband med NIU-elevers motivation. Lärarens kompetens verkade vara extra viktig för elevernas motivation, samtidigt som anknytningsmöjligheterna och gemenskapen också var viktiga för elevernas motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)