Arbetstagare inom daglig verksamhet i fokus. En studie ur ett personalperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Delaktighet på olika samhällsarenor för personer med funktionsnedsättningar är ett väldokumenterat problem. Daglig verksamhet är en insats enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Övergripande mål med insatsen är att den ska leda till delaktighet inom verksamheten samt till ökad delaktighet i samhället. Forskningens syfte har varit att undersöka på vilket sätt personalen på daglig verksamhet arbetar med att stötta arbetstagarna så de kan utvecklas och uppnå de individuella mål som varje arbetstagare har, samt att se hur personalen arbetar med arbetstagarnas delaktighet inom den dagliga verksamheten och ute i samhället. Ett personalperspektiv är intressant då det framkommit att personalens påverkan av arbetstagarna är stor. De tre frågeställningarna vi utgått från är, ” På vilket sätt arbetar personalen på daglig verksamhet för att stötta arbetstagarna i utvecklingen av sina inneboende förmågor och uppnå de individuella målen?”, ”På vilket sätt försöker personalen uppfylla de mål om delaktighet för arbetstagarna som finns inom den dagliga verksamheten samt ute i samhället?” och ”Vad anser personalen vara viktigt för att de ska kunna utföra ett så bra jobb som möjligt?” Studien är kvalitativ och insamlingen av empiriskt material har skett genom sju semistrukturerade intervjuer av personal från tre dagliga verksamheter. Materialet i studien är indelat i fyra teman som är verksamheten, arbetstagaren, personalen och delaktighet. Temana används som struktur i avsnittet tidigare forskning och i presentationen av resultat och analys. I analysen har vi använt oss av tre teoretiska perspektiv. Empowerment, handlingsteori samt begreppet stigma. De viktigaste resultaten som besvarar de tre frågeställningar är att personalen anser sig arbeta med att stötta, motivera och vägleda arbetstagarna samt skapa meningsfull sysselsättning åt dem. Personalen anser att de flesta arbetstagarna inte vill gå vidare till annan sysselsättning. Det här medför att en annan sysselsättning inte är något personalen försöker motivera arbetstagarna till eller jobbar specifikt med som individuellt mål. Personalen för ständigt dialog med arbetstagarna och försöker ta till vara på deras egna initiativ, något som bidrar till ökad delaktighet inom verksamheten. Personalen söker aktivt upp arbetsuppgifter i samhället som arbetstagarna utför som en del i den dagliga verksamheten. Det här ökar delaktigheten i samhället. Att som personal vara rätt person och ha social kompetens upplevs som viktigare än utbildning. Beträffande utbildning är det viktigare att kunna omvandla teoretisk kunskap till praktik snarare än att ha en viss utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)