Gasen i botten! – En kvalitativ studie om engagemangets roll för anställda tillhörande generation Z på en föränderlig arbetsplats

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Gasen i botten! – En kvalitativ studie om engagemangets roll för anställda tillhörande generation Z på en föränderlig arbetsplats Seminariedatum: 2 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Moa Appelfeldt, Sara Rystadius, Johanna Sjöström Handledare: Johan Jönsson Fem nyckelord: Generation Z, organisatoriskt engagemang, social identitet, socialiseringsprocessen, utmaningar Forskningsfråga: Vilka upplevelser har arbetstagare och arbetsgivare av generation Z:s integrering på arbetsplatsen? (och) Hur påverkar upplevelserna av integreringen arbetstagare tillhörande generation Z:s engagemang? Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med ökad förståelse för hur integreringen av anställda tillhörande generation Z på arbetsplatsen upplevs av arbetstagare och arbetsgivare samt hur det relaterar till organisatoriskt engagemang. Metod: För att adressera studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie genomförts för att samla in upplevelser om generation Z:s integrering på arbetsplatsen från fyra anställda tillhörande generation Z och fem chefer. Teoretiska perspektiv: Studien positionerar sig inom ramen för social identitetsteori, organisatorisk socialisering och organisatoriskt engagemang. Resultat: Empirin presenterar anställda tillhörande generation Z:s och chefers olika upplevelser av generation Z:s integrering på arbetsplatsen, där samstämmighet och spänningar mellan parterna har identifierats. Slutsats: Bland de anställda tillhörande generation Z skapas viljan att stanna kvar på arbetsplatsen genom ett uppfyllt egenintresse. Vidare bidrar detta uppfyllda egenintresse till en känsla av skyldighet mot sig själv att stanna kvar på arbetsplatsen, vilket i sin tur skapar en skyldighet mot organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)