Innovation inom IT-Outsourcing: En studie med fokus på hur relation och kontrakt påverkar leverantörens innovationsförmåga i IT-outsourcing

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Outsourcing av IT har under en längre tid använts av verksamheter som en strategi för att fokusera på den egna kärnverksamheten och för att reducera kostnader. Idag är innovation en central faktor inom framgångsrik IT-outsourcing, men dess utrymme tenderar att begränsas eftersom innovation ofta leder till ökade kostnader. Inom IT-outsourcing finns det flera faktorer som har en påverkan på innovation och i denna studie diskuterar författarna kring två av dessa, relation och kontrakt. Syftet med studien är att undersöka hur relation och kontrakt inom IT-outsourcing påverkar leverantörens förmåga att arbeta med innovation. Intervjuer har genomförts med tre olika respondenter på stora IT-företag som arbetar med både IT- outsourcing och innovation. Resultatet av studien visar att relation och kontrakt mellan verksamheter utgör de kritiska framgångsfaktorerna som möjliggör innovation inom IT- outsourcing. Flera av respondenterna uttrycker att de som leverantör har möjlighet att bidra med innovation, men att både relation och kontrakt kan begränsa utrymmet för innovation. Genom att använda sig av flexibla avtal och genom att skapa relationer där leverantören uppmuntras till att pröva nya saker skapas ett större utrymme för innovation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)