Tror du på Jesus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever sig kunna bemöta barns frågor om religion.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Den här studiens syfte och genomförande handlar om hur förskollärare upplever sig kunna bemöta barns frågor och funderingar kring religion och tro. Studien har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt beskriver förskollärarna sig bemöta barns frågor om religion? Vilka arbetssätt uttrycker sig förskollärare tillämpa för att bemöta barns frågor och funderingar om religioner?  Underökningen har genomförts i ett rektorsområde i centrala Stockholm där fyra förskollärare har intervjuats. Resultaten indikerar att förskollärare visar tendenser till att kunna bemöta barns frågor och funderingar kring religion. Resultaten i studien visar dock på svårigheter såsom att religionsundervisningen inte är planerad, utan uppstår vid spontana tillfällen. Resultatet visar också att förskollärarna menar att det pågår en debatt kring religion i förskolan som påverkar religionsundervisningen. Den spontana och oplanerade undervisningen och debatten påverkar kvaliteten på religionsundervisningen inom förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)