Kan du berätta lite om sagan? : en studie om vad barn uttrycker om sagan under och efter högläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Författare: Mary Minardi; Cecilia Gundersen; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Bilderböcker är någonting som mer eller mindre alltid finns på förskolan. Böckerna kan tolkas på flera olika sätt och under högläsningsstunderna får barnen chans att tolka bilderna tillsammans med texten. Vi vill med denna studie belysa vad barnen uttrycker av sagor, vad de fastnar för när de lyssnar på sagan och vad de förmedlar för tankar när de både samtalar och ritar utifrån den saga de precis lyssnat på. Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad i böcker som fångar barnens intresse.Studiens frågeställningar var följande: -Vad uppmärksammar barnen under högläsning? -Vad uttrycker barnen när de ritar och samtalar kring boken? Metod: Vi har genomfört observationer av högläsningstillfällen och strukturerade samtal med barn under tiden som de ritat från sagan. Dessa teckningar har vi använt i vår analys. Resultat: Resultatet visar att barnen kommenterar mer detaljer i bilderna vid läsning av ny saga och samtidigt framstod det att barnen hade svårare att minnas sagan de bara läst en gång. Det visade sig ändå att de flesta barnen kunde minnas de återkommande delarna av boken som de bara läst en gång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)