Motivationsfaktorer till rebranding : en fallstudie av ett second hand företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Rebranding har idag blivit en vanligt förekommande marknadsföringsstrategi som många företag använder sig av. Rebranding syftar till att öka en organisations relevans genom att göra en förändring i organisationens identitet eller ett försök att ändra uppfattningen om varumärket hos externa intressenter. Det är ett långsiktigt mål och innebär inte bara förändring av organisationens visuella identitet, utan också förändring inom organisationen. Det har gjorts mycket forskning kring utformandet av rebrandingprocessen och vad rebranding har förpåverkan på varumärken. Dock har det gjorts väldigt lite forskning kring vad det egentligen är som gör att organisationer väljer att genomgå en rebranding. Denna studie har därför som syfte att undersöka vilka motivationsfaktorer som ligger bakom en rebranding. Vidare fokuserar studien specifikt på ett second hand företag, då det finns ett upplevt gap inom det området i tidigare forskning. Därmed analyserar studien ett fallföretag för att få en djupinblick och förståelse för vad det är som driver företaget till att genomgå en rebranding. Studien utgår från en kvalitativ fallstudiedesign då syftet med studien är att skapa förståelse. Insamling av material har skett genom semistrukturerade intervjuer med utvalda respondenter från fallföretaget. Studien redogör för fallföretagets olika bakomliggande motivationsfaktorer för rebranding och analyserar och diskuterar dessa utförligt. Studien är på svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)