Rational Choice, Human Capital och det fria skolvalet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Problem/bakgrund: PISA-undersökningen 2012 visade katastrofala siffror för den svenska skolan. Framförallt redan från början svaga grupper (t ex pojkar med utländsk bakgrund) tillhörde dem som tappade mest i kunskap. Syfte: Syftet med den här undersökningen var att ta reda på i vilken utsträckning killar med utländsk bakgrund i årskurs nio handlar i enlighet med teorin om rationella val respektive human capital när de väljer gymnasieskola. Kortfattad beskrivning av uppsatsens utgångspunkter och undersökningens upplägg: För att besvara syftet formulerades fem frågeställningar, som utgjorde grunden för de genomförda intervjuerna och analysen av dessa. Intervjuerna var kvalitativa och semistrukturerade. Slutsats/Resultat: Efter undersökningen kan konstateras att både rational choice teorin samt Beckers human capital teori bara delvis får stöd i den här undersökningen. Sociala preferenser, umgänge, normer och värderingar som kompisar har, samt begränsad information och emotioner, spelar roll när pojkarna i undersökningen väljer gymnasieskola och förhindrar därmed ett rationellt beteende enligt teorierna. Dock begränsas undersökningen genom att bara elva pojkar har intervjuats. Något som gör att några generella slutsatser svårligen kan dras. Snarare har undersökningen genererat svar som det skulle vara intressant att, i större skala, undersöka vidare. Inte minst skulle det vara spännande att använda svaren som utgångspunkt för en kvantitativ studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)