”Vi måste bjuda in vårdnadshavare till dialogen om barns lärande” : En kvalitativ studie om förskollärares möjligheter att synliggöra barns lärande för vårdnadshavare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare synliggör barns lärande och undervisning i förskolan för vårdnadshavare och hur de resonerar kring begreppet undervisning. Studien utgår från psykologen Bronfenbrenner utvecklingsekologiska teori, inom vilken barns utveckling påverkas av hem och samhälle. Studien har en kvalitativ forskningsansats med åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Det blir utifrån resultatet tydligt att olika ramfaktorer kan påverka förskollärares möjlighet att synliggöra barns lärande för vårdnadshavare, men även vilka metoder som främjar detta. Resultatet visar även att förskollärarna har en varierad uppfattning om begreppet undervisning. Slutsatsen visar på förskollärares ansvar för föräldrasamverkan samt dialogen om barns lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)