Förskolebarn och döden : Pedagogers arbete med barns funderingar om döden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka förskolans arbete kring livsfrågor med inriktning på frågor om döden. Vi använde oss av tre forskningsfrågor i arbetet som var följande; Hur upplever pedagoger att förskolebarns tankar om döden uppstår och uttrycks? Hur anser pedagoger att de ska bemöta barns funderingar om döden? Vilken betydelse upplever pedagoger att arbetslaget har i arbetet med barns tankar om döden? Metoden vi valde i arbetet var en kvalitativ intervju och vi intervjuade åtta stycken pedagoger som var verksamma i förskolan.I resultatet kunde vi se att det är vanligt att barn funderar kring döden och ställer frågor om detta. Pedagogerna i vår studie upplevde att det är från tre års ålder som barn börjar uttrycka tankar om döden. Det vanligaste sättet för barn att uttrycka dessa funderingar och tankar är genom att ställa frågor till pedagogerna. I resultatet framkom det att pedagogerna ansåg att barns frågor ska besvaras ärligt men anpassas efter dess ålder. Pedagogerna upplevde att de kunde få stöd av sina kollegor om det behövdes men ämnet döden är inget de diskuterat i arbetslaget.De slutsatser som dras utifrån studiens resultat är att förskolebarn, enligt pedagogerna, funderar på döden men först i senare ålder och de uttrycker detta främst genom att ställa frågor. Samtal om döden initieras oftast av barnet och en pedagog ska tänka på att vara ärlig och rak i samtalet. Hur man bör prata om döden med barn diskuteras sällan i arbetslaget men pedagogerna ansåg att de kan söka stöd hos sina kollegor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)