“Vi förbjuder inte, vi stretchar barns populärkultur” : - En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i fritidshem utgår från barns intresse för populärkulturen i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte var att utforska och bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem utgår från barns intressen för populärkulturella inslag i lek, medier och digitala verktyg i sitt arbete. Studien syftade även till att besvara vilka svårigheter och möjligheter som fritidshemslärarna såg i sitt arbete med barns populärkultur samt lärares arbete med populärkultur. Vår studie var en kvalitativ intervjustudie med  halvstrukturerade intervjuer som vi genomförde på två olika fritidshem med sju utbildade lärare i fritidshem eller med befattningen fritidspedagog. Studiens teoretiska begrepp var ekonomiskt-, kulturellt- och socialt kapital samt habitus som har använts för att analysera och tolka studiens resultat. Vårt resultat visade att barns populärkulturella intressen har ett högt statusvärde för dagens unga och att det påverkar barns relations- och identitetsskapande. Detta ställdes i förhållande till barns olika förutsättningar och levnadsvillkor utifrån ekonomiskt-, kulturellt- och socialt kapital samt vuxnas och barns habitus. Resultatet visade även att problematisk populärkultur bemöts med stöd av värdegrundsuppdraget, där lärarna inte vill förbjuda barns populärkulturella intressen utan istället stretcha och omvandla barns lek så att den passar fritidshemmets värderingar och värdegrund. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)