Tropa de Elite och argumentsdubbeltydighet : Att hjälpa gymnasieelever identifiera och tolka en fiktiv films retoriska argument

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur (den multimodala) argumentationen är uppbyggd i den fiktivafilmen Tropa de Elite (2007). Detta görs med syftet att lyfta hur man kan hjälpa gymnasieeleversjälva identifiera argumenten. Via en argumentationsanalys analyseras åtta scener, och fokusligger på filmens narrativa element. De stilistiska elementen tas endast upp när de tydligtpåverkar argumenten som förs fram. I samband med detta identifieras logos-, ethos- ochpathosargument i scenerna för att tydliggöra vilken typ av argument filmen för. Argumentenkan oftast tolkas på två motstridiga vis beroende på vilken av två doxa man läser filmen via;även i scener där filmen försöker få publiken att läsa scenen enligt en av dessa så finns detdetaljer som är lättare att förlika med den andra doxan. Resultaten kopplas sedan till StuartHalls (2011) begrepp encoding och decoding för att nyansera förklaringen till varför publikenkan tolka argumenten på motstridiga vis. Avslutningsvis lyfts tre metoder som användbara föratt hjälpa gymnasieelever själva identifiera argumenten: (1) presentera filmens tes och två doxainnan man börjar se filmen, (2) pausa filmen efter scener där viktiga argument förs fram samt(3) lyft logos, ethos och pathos varje gång man pausar och diskuterar en scens argument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)