“Det var liksom enda gången de kunde tänka sig att läsa” : Berättelser och erfarenheter från arbete med läshund i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur hundar kan användas som stöd i undervisning i syfte att utveckla elevers läsande. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie. Urvalet utgår ifrån ett så kallat bekvämlighetsurval. Vi har intervjuat tio informanter som arbetar med läshundar. Våra teoretiska utgångspunkter är literacy (Luke & Freebody), SDT (Self-Determination Theory, enligt Deci & Ryan) samt Bråtens läsmotivation. Vårt resultat visar att samtliga informanter säger sig uppleva att insatserna med läshund har positiva effekter på elevernas läsutveckling. Informanterna beskriver hur eleverna upplever att hunden delar läsupplevelsen, och hur kommunikationen ökar med hjälp av hunden. Genom att prata igenom hunden underlättas samtal om den lästa texten. Samtliga informanter beskriver hur de upplever att läshundar är en stark motiverande faktor i elevernas läsutveckling. Vidare uttrycker de att hundarna på många sätt bidrar med lugn och arbetsro till eleverna. Sammanfattningsvis beskrivs hur elever tycks vara mer motiverade till att träna på sin läsning när de får göra det i en kravlös miljö tillsammans med en hund, vilket kan leda till att eleverna utvecklar sin läsning. Dock är användandet av hundar i skolan inte helt oproblematiskt. Informanterna beskriver bland annat hur de får möta okunskap och motstånd i sitt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)