En kvantitativ studie om lärarperspektiv på undervisning för hållbar utveckling i lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Arbetet är skrivet i syfte att undersöka hur lärare undervisar i hållbar utveckling i lågstadiet med fokus på miljöfrågor. Undersökningen utgår från frågor om vilket undervisningsinnehåll lärare väljer för att undervisa i området för hållbar utveckling i lågstadiet och vilken undervisning lärare upplever sig ha förmåga att bedriva inom hållbar utveckling i lågstadiet. Arbetet söker ett generellt perspektiv på lärares beprövade erfarenhet av hållbar utveckling i svenska skolor. Studien hade ett kvantitativt tillvägagångssätt via en enkätundersökning och för att analysera datan användes SPSS ett analysprogram samt ett pragmatiskt vetenskaplig perspektiv. Resultaten i undersökningen visar att lärare de flesta lärare som undervisar om hållbar utveckling använder ämnesinnehåll utifrån den ekologiska dimensionen. Därtill visade resultatet att lärare upplever sig ha mer kunskap i den ekologiska dimensionen än resterande dimensioner och deras syn på sin ämneskunskap var beroende av deras arbetserfarenhet. Till exempel upplevde lärare med längre arbetserfarenhet att de hade mer kunskap för att undervisa om hållbar utveckling i lågstadiet än de lärare med kortare erfarenhet. Ett annat resultat visade att lärare känner sig säkra i vilka pedagogiska metoder de kan använda i undervisningen och att undervisningsinnehållet som lärare beskrev skedde både genom praktiska och teoretiska metoder. Ytterligare ett resultat visade att lärare upplever sin undervisning bidra till att eleverna utför aktiva handlingar i skolans kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)