Universitetsstudenters upplevelser och copingsstrategier av studierelaterad stress

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Studierelaterad stress är vanligt förekommande för många universitetsstudenter och för att hantera denna stress är effektiva copingstrategier fundamentalt. Syftet med studien var att undersöka studierelaterad stress och vilka copingstrategier universitetsstudenter använder sig av. I studien utforskades följande två frågeställningar: Hur upplever universitetsstudenter studierelaterad stress? och Vilka copingstrategier tillämpar universitetsstudenter vid hantering av studierelaterad stress? Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex kvinnor och fyra män mellan 21-29 år. Två teman identifierades till första frågeställningen och de var höga krav och påverkan av studierelaterad stress på fysiska och psykiska hälsan. Två teman identifierades till andra frågeställningen och dessa var socialt stöd, prokrastinering, kontroll över situationen och återhämtning. Resultatet visade att studierelaterad stress påverkar deltagarnas fysiska och psykiska hälsa och deras akademiska prestationer negativt. Studierelaterad stress ökar genom att studenterna har brist på kontroll och för höga krav på sig själva. Socialt stöd, struktur och återhämtning diskuterades som betydelsefulla strategier för att minska stressen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)