Pedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SyftetSyftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutvecklingi förhållande till pedagogens verbala kommunikation.Mina frågeställningar är följande; Vilket innehåll har pedagogens verbala kommunikation i samtal med barnen?Skiljer sig innehållet i pedagogens verbala kommunikation beroende på vilken situation som observerats?Hur synliggörs pedagogers kommunikativa innehåll i syfte att främja barnens kommunikativa språkutveckling?MetodJag har använt mig av kvalitativa metoder i form av videoobservationer och samtalsintervjuer. Mitt urval bestodav fyra pedagoger som arbetar på en förskoleavdelning.ResultatResultatet visar att samtliga pedagoger använder sig av vardagssituationerna för att utveckla barns språk. Vaddet gäller innehållet i kommunikationen initierar pedagogerna ”här och nu” och ”där och då” dialoger.Resultatet skiljer sig gällande i vilken omfattning de olika pedagogerna initierar dialogerna, alltså det varierarberoende på pedagog och situation. I samtalsintervjuerna framkom pedagogernas olika kunskap ochmedvetenhet om strategier, teorier, läroplanen och pedagogens roll i förhållande till barns språkutveckling,vilket till viss del kunde kopplas till observationerna. Samtliga pedagoger fick ta del av de dentranskriberade kommunikationen av videobservationerna. Genom det synliggjordes det kommunikativainnehållet, samtliga pedagoger fick insikt kring vilka möjligheter som skapas i kommunikationen.Betydelse för läraryrketDenna studie har relevans för läraryrket och visar att pedagogen har en viktig roll i barns språkutveckling samtvikten att synliggöra vilka kommunikativa förutsättningar som skaps i verksamheten gällande barnsspråkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)