Event och varumärke : En studie om hur varumärket kan stärkas för att locka till sig en större publik och varumärkets betydelse för framgång

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Med socialamediers framfart har event blivit ett av de vanligaste sätten för marknadsförare att nå sin publik. Utvecklingen av direktkontakt mellan kund och företag ökar också möjligheterna inom marknadsföring. Denna marknadsföringsform går ut på att arrangera ett event där kunder och arrangörer möts,vilket skapar en mer personlig och närmare kontakt med konsumenterna. Ett event har två huvudaktörer som spelar en roll, både arrangörer och besökare. Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse varumärket har för besökare och hur arrangörer arbetar för att bygga upp både ett framgångsrikt varumärke och en positiv konsumentkultur.Teorierna som används i uppsatsen är varumärkesstrategi, konsumentkulturteori och konsumentteori. Studiens forskningsfrågorär: 1.Hur kan man stärka ett varumärke för att bli en magnet till ett event? 2.Vilken betydelse har varumärket för ett event? Empirisk data har samlats in genom kvalitativa intervjuer och kvantitativa enkäter. De som har intervjuats i den kvalitativa delen är alla anställda på ett företag som arbetar med event. Majoriteten av respondenterna anser att varumärket och konsumentkulturen är viktiga faktorer när det gäller att skapa ett framgångsrikt event. De intervjuade respondenterna framhåller även att event är en positiv marknadsföringsform på grund av den kontakt som skapas mellan konsumenter och företag. De kvantitativa enkäterna riktar sig mot besökare av event och undersöker hur mycket varumärket betyder för dem. Enkäterna fokuserar också på vilkatyperaveventsombesöksochärmestpopulära,samthuroftarespondenternabesöker event. Resultatet visar att varumärket är av stor vikt både för besökare och arrangörer, och att socialamediers framväxt spelar en betydande roll inom eventsmarknadsföring. Slutsatsen av studien är att helheten av ett event är mycket viktigare än själva upplevelsen, då faktorer som varumärket och relatione nmellan besökare och arrangörer har en stor inverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)