Insiderhandel och signalering : En studie av marknadens kortsiktiga reaktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studien undersöker marknadens kortsiktiga reaktion i samband med att information om insiders köp- och säljtransaktioner offentliggörs genom att utröna ifall någon över- eller underavkastning sker i samband med offentliggörandet. I och med kapitalförsäkringens populariserande i Sverige studeras enbart den svenska marknaden mellan 2012-01-01 – 2014-12-31. Vidare studeras enbart företag registrerade på Nasdaq OMX Small Cap. Studien mäter över- och underavkastning för insiders köp- respektive säljtransaktioner med hjälp av en eventstudie där åtta olika eventfönster används. För att ytterligare undersöka marknadens reaktion genomförs även en regressionsanalys där transaktionsstorlekens påverkan på över- eller underavkastningen studeras. De genomförda testerna visar att offentliggörandet av köptransaktioner leder till en överavkastning om 0,92 % sett från första handelsdagen till och med den femte handelsdagen och en överavkastning om 0,85 % sett från första handelsdagen till och med tjugonde handelsdagen. Ingen över- eller underavkastning observeras för säljtransaktioner. Vidare förklarar inte storleken på transaktionen den kumulativa över- eller underavkastningen. Enligt studiens resultat, som är delvis konsistenta med tidigare forskning samt etablerade teorier inom företagsekonomin, bedömer marknaden att insiders köptransaktioner är informativa och reagerar på den nya informationen. Kapitalförsäkringens populariserande kan dock innebära att visst signalvärde hos insidertransaktionerna har försvunnit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)