CSR och så kallade oetiska företag : – en oförenlig kombination?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR), företags sociala ansvar, har blivit ett allt mer omdiskuterat ämne sedan 1990-talets början. Denna uppsats visar på att kommunikation av CSR är någonting som även så kallade oetiska företag har engagerat sig inom. Syftet med studien är att studera i vilken utsträckning företag som klassificerats som “oetiska” kommunicerar kring CSR i redovisning. Uppsatsen finner stöd i tidigare forsknings beprövade ansatser och undersökningsmetoder men differentierar sig genom valet av undersökningsområde. Års- alternativt hållbarhetsredovisningar från samtliga 51 företag listade i Sjunde AP-fondens sammanställning av ”exkluderade företag år 2010” har studerats. Exkluderade företag är sådana som inte lever upp till grundläggande internationella överenskommelser och konventioner. Textanalys har använts där förekomsten av undersökningsbegrepp relaterade till CSR har räknats i redovisning. Studien kommer fram till att de undersökta företagen dels i hög grad presenterar hållbarhetsredovisningar och dels använder sig av begrepp som är centrala för CSR med stark förankring i tidigare forskning (Ernst & Ernst, 1978; Ingram, 1978; Gray et al., 1995; Hackston & Milne, 1996). Utformningen av den empiriska undersökningen har gjort det möjligt att urskilja i vilken utsträckning olika områden av CSR förekommer i företagens redovisning. Undersökningen belyser även branschmässiga skillnader utifrån företagens huvudsakliga verksamhetsområde. Resultaten har med hjälp av Carrolls moralpyramid samt teorier inom legitimitet vidare nyanserat bilden av de så kallade oetiska företagens kommunikation av CSR i redovisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)