Utveckling av förbättringsprocess och kommunikation i Structor Uppsala

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Industriell teknik

Sammanfattning: En organisations kvalitetsarbete kräver ständiga förbättringar i en cyklisk process för att uppfylla och överträffa kundens förväntningar. Genom forskningsstrategin aktionsforskning och applikation av hörnstensmodellens principer har Structor Uppsala genomgått en forskningsprocess byggd på delaktighet i syfte att utveckla organisationens förbättringsarbete och interna kommunikation kring förbättringsprocessen. Studien bygger på frågorna (1) Hur kan Structor Uppsala förbättra sitt förbättringsarbete? och (2) Hur kan Structor Uppsala kommunicera internt kring sitt förbättringsarbete? Genom att i workshopform diskutera förbättringar ur traditionella perspektiv och som evolutionär process har organisationen själva utvecklat en vision för hur förbättringscykeln i Structor bör hanteras vilken bygger på att insamla och hantera förbättringsförslag. Organisationens vision för framtiden kompletterades med teoretiska krav så som att återkoppling på förbättringsförslag behöver ske regelbundet, hanteringen av förslag bör innehålla uppföljningspunkter, det befintliga ledningssystemet bör integreras samt att förbättringsprocessen ska vara iterativ och bygga på cykeln: planera, gör, studera, lär. Med utgångspunkt i organisationens vision och de teoretiska kraven skapades ett flöde för hur förbättringar kan hanteras i Structor och hur kommunikationskanaler kan understödja förbättringsarbetet. Studien visar att (1) Structor Uppsalas förbättringsprocess inledningsvis kan förbättras genom att införa ett strukturerat arbetssätt baserat på föreslaget flöde. Det strukturerade arbetssättet bör dock ses som en början och en möjliggörare för efterföljande förbättringsarbete. (2) Kommunikationen kring förbättringsarbetet bör främst ske i kanaler med möjlighet att förmedla rik kommunikation och integreras i redan befintliga kanaler. Kommunikation kring den föreslagna förbättringsstrukturen föreslås därför främst ske via redan existerande möten kompletterat med digitala plattformar som redan används av organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)