Förskolans literacymiljö ur ett flerspråkigt perspektiv : En studie kring tillgänglighet av artefakter samt förskollärares syn på scaffolding i literacy

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring förskollärares resonemang om hur scaffolding används för att främja barns literacyutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv, samt undersöka tillgängligheten av literacyartefakter på förskolor som stimulerar barns literacyutveckling. I studien intervjuades fyra förskollärare och observationer av avdelningarnas miljöer dokumenteras via fotografier. Genom dessa metoder har vi sökt svar på våra frågeställningar Hur resonerar förskollärare kring sitt arbete med scaffolding för att främja barns literacyutveckling? Hur är flerspråkiga artefakter tillgängliga för barnen på avdelningarna? Studien utgår från den sociokulturella teorin grundat på Vygotskijs tankar kring barns lärande och utveckling. Den sociokulturella teorin används även som analytiskt verktyg i resultatdelen. De centrala resultaten för studien visar att förskollärarna ser scaffolding som en viktig komponent för att bidra till barns möjlighet till utveckling och lärande. Tillgängligheten av flerspråkiga artefakter är något begränsade på de studerade avdelningarna. Förskollärarna uttryckte att de bör och vill arbeta mer med att synliggöra barns olika språk i den fysiska miljön. Sammanfattningsvis visar resultaten att pedagogers kunskap kring arbetet med barns olika språk är viktig för barns utveckling. Det är viktigt att våga och vilja utvecklas samt ta stöd av vårdnadshavare för att utveckla förskolans textmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)