Disciplin i de svenska skolorna under 1600-talet : En didaktisk analys av 1649 års skolordning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Juan Antonio Martinez Perona; [2012]

Nyckelord: disciplin; 1600-talet; Foucault; straff;

Sammanfattning: Studiens syfte är att studera hur 1649 års skolordning framställer disciplin i textform. Med hjälp av de kategorier som Foucault presenterade i hans verk Övervakning och straff kommer jag att undersöka skolordningen för att identifiera gemensamma drag mellan de två böckerna. Resultatet visar att många av de disciplinära metoder som Foucault uppvisade i sin bok förekom tidigare än förväntat i Sverige. Med hjälp av fördelningen av verksamheten i olika små delar, såsom olika klasser eller rum, förenklades det disciplinära arbetet. På samma sätt fungerade själva byggnaden som en sluten miljö där eleverna kunde avskiljas från varandra och från resten av samhället. Där kunde maktmaskineriet fungera effektivt.  Rangordningen bland eleverna skapades genom en kontinuerlig analys och klassificering av individerna. Med hjälp av rangordning gjordes det möjligt att utnyttja kroppens maximala kraft. Verksamheten skulle vara produktiv och ekonomisk stabil. Examinationer fungerade också som ett sätt att klassificera de olika individerna i olika grupper. De som inte uppfyllde skolans krav bestraffades så att de till slut lärde sig det de skulle. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)