Sökning: "dator kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser innehållade orden dator kunskap.

  1. 1. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  2. 2. Datorns samhälle eller samhällets dator? : Minnen och narrativ kring datoriseringen av Sverige (1950-1980-talet)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Job Larsson; [2023]
    Nyckelord :datorisering; ADB-åldern; rationalisering; teknikdeterminism; framstegstanken;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats som undersöker den tidiga datoriseringen av Sverige (1950- 1980-talet) och mer specifikt hur tiden minns i form av olika narrativ. Undersökningens historiska empiri består i ett antal intervjuer av så kallade ”internetpionjärer” som utfördes mellan 2005 och 2008 i forskningsprojektet Från matematikmaskin till IT. LÄS MER

  3. 3. Objektdetektering av trafikskyltar på inbyggda system med djupinlärning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Pontus Wikström; Johan Hotakainen; [2023]
    Nyckelord :Deep learning; Edge device; Machine learning; Nvidia Jetson Nano; Objectdetection; Raspberry Pi 3; Traffic sign recognition; Djupinlärning; Inbyggda system; Maskininlärning; Nvidia Jetson Nano; Objektdetektering; Raspberry Pi 3; Trafikskyltsigenkänning;

    Sammanfattning : In recent years, AI has developed significantly and become more popular than ever before. The applications of AI are expanding, making knowledge about its application and the systems it can be applied to more important. LÄS MER

  4. 4. Små anpassningar är inte tillräckligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Iman Uzunkaya; Marija Stevanovic; [2023]
    Nyckelord :autism spectrum disorder; social studies education; Samhällsorienterade ämnen; SO; autism; metoder; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra tidigare forskning med praktiska erfarenheter som verksamma lärare i årskurs 4-6 har av att anpassa sin undervisning inom SO-ämnena för elever med autism, för att tillföra kunskap till studenter, verksamma lärare och andra pedagoger. Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER