Hur fungerar den här? : En praktisk granskning och analys av barninriktade digitala applikationer.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att synliggöra vilket kommunikativt innehåll som förekommer i applikationerna Babblarna och Tripp, trapp, träd som vi tolkat är vanligt förekommande i svensk förskola. Vi har genomfört en granskning och analys som vi delvis anpassat men som från början är utformad av socialsemiotikerna Anna Åkerfeldt och Staffan Selander. I samband med analysen tillämpas den socialsemiotiska teorin och valda relevanta begrepp. I arbetet med analysen framkom det att båda applikationerna uttrycker sig med varierade multimodala språk. För att kunna tyda dessa teckensystem så krävs det kunskap och förståelse om digital literacy för att barn och pedagoger ska kunna använda applikationerna både i ett självständigt och kollektivt lärande sammanhang. Tanken är att arbetet med digitala verktyg ska implementera den analoga undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)