Sökning: "påverkar informationen aktiekursen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden påverkar informationen aktiekursen.

  1. 1. Marknadsreaktioner vid omvända aktiesplittar : Ett resultat av tidigare prestationer?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Halldin; Axel Svensson; [2023]
    Nyckelord :omvänd aktiesplit; avvikande avkastning; räntabilitet på totalt kapital; London Stock Exchange; marknadseffektivitet;

    Sammanfattning : En omvänd aktiesplit minskar antalet aktier i ett företag samtidigt som värdet per aktie ökar. Företag genomför vanligen omvända aktiesplittar för att justera prisintervallet, förbättra aktiens anseende och minska transaktionskostnader. LÄS MER

  2. 2. “DET KÄNNS SOM ATT JAG BLIR LURAD PÅ PENGAR” : En kvalitativ studie om hur köprekommendationer inom sociala medier påverkar investerarens beslutsfattande

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Rebecka Ring; Rebecca Ludvigsson Svensson; [2021]
    Nyckelord :köprekommendationer; individuella investerare; beslutsfattande; individuella investerares beslutsfattande; köprekommendationers påverkan; sociala medier; beteendevetenskaplig ekonomi; representativitet; förankring; kognitiv dissonans;

    Sammanfattning : Idag möter investerare information från både traditionella medier och offentliga rapporter, men även genom sociala medier. I en rapport av Internetstiftelsen (u.å.) framgår det att 96 procent av Sveriges befolkning använder sig av internet, och att av dessa är 93 procent dagligen uppkopplade (Internetstiftelsen, u. LÄS MER

  3. 3. Förstår alla förändringen? : En kvantitativ studie om hur införandet av IFRS 16 och ASC 842 har påverkat företagsvärderingen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hampus Eriksson; Oskar Nordquist; [2021]
    Nyckelord :Aktiekurs; IFRS 16; ASC 842; EMH;

    Sammanfattning : Titel: Förstår alla förändringen? – En kvantitativ studie om hur införandet av IFRS 16 och ASC 842 har påverkat företagsvärderingen Författare: Oskar Nordquist och Hampus Eriksson Handledare: Torbjörn Tagesson Bakgrund: Implementeringen av nya redovisningsstandarder påverkar den finansiella informationen som investerade använder som beslutsunderlag på aktiemarknaden. Införandet av de nya leasingstandarderna IFRS 16 och ASC 842 påverkar bland annat nyckeltal som beskriver företagens räntabilitet och skuldsättning, vilket ofta används när man värderar bolag. LÄS MER

  4. 4. Marknadens reaktion på omvända vinstvarningar : En eventstudie om hur tillkännagivandet omvända vinstvarningar påverkar aktiekursen hos svenska börsnoterade bolag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Kristoffer Häggblom; Amanda Wallin; [2019]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Eventstudie; Vinstvarning; Omvänd vinstvarning; Effektiva marknadshypotesen; Abnormal avkastning;

    Sammanfattning : En vinstvarning är när ett företag går ut med information till allmänheten om att resultatet kommer att bli väsentligt lägre än förväntat. Denna studie undersöker marknadens reaktion vid omvända vinstvarningar, som är precis vad namnet antyder, när företag går ut med information om att resultatet kommer bli väsentligt högre än förväntat. LÄS MER

  5. 5. Utdelningsannonseringarnas påverkan på andra bolag : En eventstudie om hur annonsering av förändrad utdelning hos ett företag påverkar aktiekursen hos konkurrenter i samma bransch

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Göran Robert Scharin; Peter Erlandsson; [2017]
    Nyckelord :utdelningsannonsering; abnormal avkastning; eventstudie; signalteori; branscheffekter; effektiva marknadshypotesen.;

    Sammanfattning : När ett företag annonserar om en förändring av utdelning delges marknaden information som kan uppfattas som att företaget går bättre eller sämre än väntat. I samband med utdelningsannonseringen påverkas ofta det egna företagets aktiekurs beroende på hur marknaden förhåller sig till informationen. LÄS MER