Sökning: "påverkar informationen aktiekursen"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden påverkar informationen aktiekursen.
1. Marknadsreaktioner vid omvända aktiesplittar : Ett resultat av tidigare prestationer?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En omvänd aktiesplit minskar antalet aktier i ett företag samtidigt som värdet per aktie ökar. Företag genomför vanligen omvända aktiesplittar för att justera prisintervallet, förbättra aktiens anseende och minska transaktionskostnader. LÄS MER
2. “DET KÄNNS SOM ATT JAG BLIR LURAD PÅ PENGAR” : En kvalitativ studie om hur köprekommendationer inom sociala medier påverkar investerarens beslutsfattande
Master-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Idag möter investerare information från både traditionella medier och offentliga rapporter, men även genom sociala medier. I en rapport av Internetstiftelsen (u.å.) framgår det att 96 procent av Sveriges befolkning använder sig av internet, och att av dessa är 93 procent dagligen uppkopplade (Internetstiftelsen, u. LÄS MER
3. Förstår alla förändringen? : En kvantitativ studie om hur införandet av IFRS 16 och ASC 842 har påverkat företagsvärderingen.
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Titel: Förstår alla förändringen? – En kvantitativ studie om hur införandet av IFRS 16 och ASC 842 har påverkat företagsvärderingen Författare: Oskar Nordquist och Hampus Eriksson Handledare: Torbjörn Tagesson Bakgrund: Implementeringen av nya redovisningsstandarder påverkar den finansiella informationen som investerade använder som beslutsunderlag på aktiemarknaden. Införandet av de nya leasingstandarderna IFRS 16 och ASC 842 påverkar bland annat nyckeltal som beskriver företagens räntabilitet och skuldsättning, vilket ofta används när man värderar bolag. LÄS MER
4. Marknadens reaktion på omvända vinstvarningar : En eventstudie om hur tillkännagivandet omvända vinstvarningar påverkar aktiekursen hos svenska börsnoterade bolag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : En vinstvarning är när ett företag går ut med information till allmänheten om att resultatet kommer att bli väsentligt lägre än förväntat. Denna studie undersöker marknadens reaktion vid omvända vinstvarningar, som är precis vad namnet antyder, när företag går ut med information om att resultatet kommer bli väsentligt högre än förväntat. LÄS MER
5. Utdelningsannonseringarnas påverkan på andra bolag : En eventstudie om hur annonsering av förändrad utdelning hos ett företag påverkar aktiekursen hos konkurrenter i samma bransch
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : När ett företag annonserar om en förändring av utdelning delges marknaden information som kan uppfattas som att företaget går bättre eller sämre än väntat. I samband med utdelningsannonseringen påverkas ofta det egna företagets aktiekurs beroende på hur marknaden förhåller sig till informationen. LÄS MER