Förändringsledning : Tentativa råd för framgångsrikt affärssysteminförande

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Affärsvärlden förändras konstant och företag måste finna sätt att bli mer konkurrenskraftiga. Ett medel för det är att införa ett affärssystem. Införandena är dock komplexa och medför förändringar – både vad gäller tekniska och organisatoriska delar. För att uppnå de tekniska fördelarna, måste de organisatoriska aspekterna tas i beaktning. Det görs med hjälp av förändringsledning. Att förändra organisationer är inte lätt och det behövs en förändringsledare som är medveten om komplexiteten och kan leda medarbetare till att acceptera förändringen. Undersökningen som presenteras i uppsatsen kretsar kring frågan ”hur operationaliserar förändringsledare förändringsledning vid affärssysteminförande?”. Syftet är att få fram en konkret bild över vilka aktiviteter som bör utföras för att affärssysteminförandet ska bli framgångsrikt. För att besvara frågeställningen har vi utfört en kvalitativ studie, där vi arbetat deduktivt för att ta fram teori som gett en förförståelse för att sedan arbeta induktivt med att samla in och tolka empiri och teori. Intervjuer utfördes med två förändringsledare som arbetat med att införa ett affärssystem. Analysen i uppsatsen visar på att förändringsledning påverkas av flera faktorer, hur förändringsledare operationaliserar förändringsledning för ett framgångsrikt affärssysteminförande beror alltså på organisationens förutsättningar. Aktiviteterna som utförs kretsar kring planering, information, utbildning, support och motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)