Ballingslövkoncernens expansion på den danska marknaden : en analys av ett misslyckande

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Sara Granberg; Cecilia Karlander; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: ”Det händer i affärslivet att man gör misstag och det är bara att försöka rätta till det så snabbt som möjligt och gå vidare.” Detta konstaterar Nils-Erik Danielsson, VD för Ballingslövkoncernen. Denna öppenhet om ett begånget misstag i samband med ett uppköp i Danmark gjorde Ballingslövkoncernen till ett utmärkt studieobjekt för denna uppsats. Här behandlas vilket lärande som uppkommer vid misslyckande under en internationaliseringsprocess. Organisationer som, likt Ballingslövkoncernen, väljer att expandera utomlands står inför många möjligheter. Samtidigt finns dock en risk för att problem kan uppstå till följd av bristande marknadskunskap eller felaktiga antaganden om kulturen vid inträdande på nya marknader. Lyckade och misslyckade utfall leder till lärande som sedan måste omvandlas till användbar kunskap för att organisationen ska utvecklas. Slutsatsen är att Ballingslövkoncernen inför sina uppköp borde ha genomfört grundligare risk- och marknadsanalyser för att undvika misslyckande. En reservation finns dock från författarnas sida gällande lärdomar från detta misslyckande. Eftersom uppköpen som studerats ligger nära i tid kan analyser och lärande därav fortfarande komma att påverka framtida strategi och struktur. Ett misslyckande som inte analyseras är ett misslyckande i dubbel bemärkelse. Har misslyckandet däremot analyserats kan det bidra till en framtida framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)