Skapa kundtillfredsställelse genom kvalitetsattribut : En studie av mejeriförpackningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: Det första intrycket av en produkt är mycket viktigt, därför har förpackningar en stor betydelse för kunder i beslutsprocessen vid val av produkt. När det gäller mejeriförpackningar är ofta innehållet det samma, oavsett om mjölken kommer från Milko, Arla eller Skånemejerier är innehållet mjölk. Det är förpackningen som särskiljer produkten från olika varumärken genom att sätta sin identitet på den. Vi ska därför genom denna uppsats undersöka vilka kvalitetsattribut hos mejeriförpackningar som bör prioriteras för att uppnå kundtillfredsställelse. Detta ska vi undersöka genom att använda oss av teorin om attraktiv kvalitet, hedonistisk kontra funktionell nytta, kvalitetsattributs livscykler samt genom att dela in attribut i dimensioner. För att få reda på vilka kvalitetsattribut som kunder efterfrågar när det gäller mejeriförpackningar gjorde vi en kvalitativ förundersökning. Där fick vi fram 30 kvalitetsattribut som sedan låg till grund för utformningen av en kvantitativ enkätundersökning. Resultatet visar vilka attribut som är viktigast och främst bör prioriteras när det gäller mejeriförpackningar för att nå kundtillfredsställelse. Vi fann även attribut som verkar följa cyklerna ”successful”, ”stable” och ”reverse” samt vilka dimensioner som främst skapar basattribut, konkurrensfördelar och mervärde för kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)