Havredryckens visuella uttryck : En kvantitativ och beskrivande studie av den svenska marknadenshavredrycksförpackningar

Detta är en M1-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: Havredryck har fått ett stort uppsving på senare år med en bredmålgrupp. För att få mer kunskap om förpackningsdesignens marknadfokuserar denna undersökning på havredryckens designbeslut i enbeskrivande studie. Den ämnar redovisa havredrycksförpackningarnasvisuella element för att sedan jämföra hur de överensstämmer medvarandra. Förpackningarna beskrivs utifrån områdena färg, typografi, bildoch reglerad information. Urvalet består av 21 olika förpackningar ochundersöks i två kategorier, Naturella och ekologiska samt Barista och Tillkaffe. Urvalet hämtades från de stora matvarukedjorna somhuvudsakligen opererar på den svenska marknaden, ICA, Coop ochWillys. Metoden som används är visuell- och kvantitativ innehållsanalys.Resultatet visar att det finns likheter mellan de olika förpackningarna ivardera kategori samt så kan resultatet återkopplas till teorin i stora drag.Likheterna mellan dem var copy, bild och typografi. De skillnader somuppstod mellan de två kategorierna var främst färg och märkningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)