Strategier & verktyg för flerspråkiga matematikklassrum

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt har haft som syfte att utifrån befintlig forskning redogöra för olika strategier och verktyg som lärare använder sig av för att bidra till flerspråkiga eleverskunskapsutveckling inom matematik. Att kommunicera matematik är både brett och komplext men framför allt centralt i matematikundervisningen. Lärarprofessionen kräver att lärare har den kompetens som krävs och resurser för att kunna planera, genomföra och utvärdera sin undervisningför en språkutvecklande matematikundervisning. Trots detta har brister i undervisningen identifierats som inte erbjuder det stöd som flerspråkiga elever behöver för att behärska det matematiska språket som omfattas såväl av det vardagliga språket och skolspråket vilket har konstaterats av flera forskare (Reierstam, 2020; Truxaw, 2020; Roberts, 2021; Mongillo m. fl.,2019; Meaney m.fl, 2013; Maluleke, 2019; Chikodzi & Kaino, 2021). Metoden för denna kunskapsöversikt har varit en systematisk informationssökning på databaserna ERIC, ERC, Libsearch och Swepub med kombinationer av olika sökord. Den slutgiltiga sökningen grundades från databaserna ERIC och Libsearch. Sammantaget har 12 artiklar från ERIC valts ut varav 2 av dessa är sekundärsökningar från Libsearch. Vid inkluderings- och exkluderingsprocessen kan relevant forskning ha exkluderats av flera skäl, därmed uppmanas läsaren att kritiskt granska resultatet. Sammanfattningsvis redogörs det för olika strategier och verktyg som främjar flerspråkiga elevers delaktighet i matematikundervisningen. Strategierna som redogörs är bland andra hur lärare kan främja inkludering i klassrumssamtal och begreppsinlärning. Det betonas även hur elevernas olika kulturer och språk ska inkluderas i matematikundervisningen. De verktyg som har presenterats är bland andra kodväxling samt olika verktyg som innefattar multimodalitet. Strategierna och verktygen syftar till att öka intresset, deltagandet, motivationen och en kunskapsutveckling i matematik hos flerspråkiga, dock har ett behov av kompetensutveckling och resurser för att kunna genomföra och utvärdera användningen av dessa i undervisningen identifierats. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)