Könssegregerad undervisning - en kvalitativ studie om hur lärare vid flick- & pojkskolor i Kalifornien resonerar

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Jenny Rosenqvist; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte. Studiens syfte var att undersöka och belysa hur lärare vid flick-och pojkskolor iKalifornien resonerar och tänker kring för- och nackdelar med könssegregerad undervisning.Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fyra frågeställningar som ämnade integreraperspektiv på jämställdhet, föreställningar om kön och inlärning.Metod. En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt intervjuades sju lärarevid två olika flickskolor och två olika pojkskolor, varav två skolor var konfessionella. Allalärare undervisade i ämnena Humanities eller Social studies (samhällsorienterade ämnen) iårskurserna 4-6.Resultatet visar att det fanns många likheter sinsemellan lärarna vid pojkskolorna respektivelärarna vid flickskolorna i resonemangen kring fördelar. Man framhöll flickornassjälvförtroende och pojkarnas förmåga till att uttrycka sina känslor. Vidare menade lärarna attjust dessa fördelar kan ha positiva effekter ur ett jämställdhetsperspektiv. När det kom tillbristen på social interaktion mellan könen i skolan var lärarna inte överens kring huruvidadetta var en nackdel eller ej. Några menade att det var så, medan andra menade på att barnenfår många chanser att interagera med det motsatta könet utanför skolan. Även när det kom tillhur lärarna såg på traditionella föreställningar om kön så varierade det. Min tolkning var attdet precis som i vilken annan skola som helst så lägger olika lärare mer eller mindre fokus påatt motverka traditionella könsmönster. Synen på flickors och pojkars inlärning varieradeockså. Två lärare menade att skillnader finns mellan barn, inte mellan könen. Andra lärareresonerade kring skillnader i lärstilar. Att flickor är bättre på att klara av typsikaklassrumsbeteenden framkom i resonemangen, likväl att pojkar har ett stort rörelsebehov,vilket pojkskolorna kan tillgodose bättre än könsintegrerade skolor. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)