Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. Vi ville med detta arbete väcka tankar kring arbetet med hållbar utveckling och uppmärksamma dess betydelse. Metoden för att undersöka syftet och forskningsfrågorna var systematisk litteraturstudie där vi utformade en sökstrategi. Inklusionskriterierna var ämnesmässigt avgränsade till förskolans kontext där både barn och pedagoger var inräknade till populationen, medan arbetssätt och metod fungerade som inramning. De tekniska avgränsningarna bestod av språk, område, refereegranskning, publikationstyp och publikationsår. Efter screeningen av sökresultaten, som gjordes med hjälp av inklusionskriterierna, bearbetades de inkluderade artiklarna. I resultatet framkom ett antal olika faktorer som för arbetet med/för hållbar utveckling framåt och dessa var att inneha ett utforskande arbetssätt, lek som verktyg, samarbete mellan studenter, pedagoger, rektorer och forskare, fortbildning för att utveckla kompetensen, förebilder för barnen och miljöcertifieringens eventuella betydelse. Delaktighet och inflytande får barnen när deras röster tas till vara och de har möjlighet att bidra vid beslutsfattande och att ge barn den möjligheten bidrar till att de kan bli agentiska. De inkluderade artiklarna har både kvalitativa och kvantitativa ansatser där flera olika teorier haft en avgränsande och vägledande funktion. I resultatet framkommer även att det knappt finns något material ifrån Skolverket eller andra instanser om hur undervisningen för hållbar utveckling ska gå till på nationell nivå vilket medför att enheter, rektorer och pedagoger kan tolka dessa mål olika. Certifiering för Grön flagg eller Skola för hållbar utveckling är eventuellt två material som kan ses som en bra stödstruktur för arbetet med hållbar utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)