Att glömma för att lära : En kvalitativ studie om hur avlärning av rutiner används i praktien

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vid implementation av IT-system eller annan ny teknologi kan organisationer stöta på problem när de organisatoriska rutinerna förändras. Ett problem kan vara att gamla rutiner står i vägen för inlärningen av nya. Detta kan enligt tidigare forskning lösas genom ‘avlärning’, men praktiska efterforskningar inom ämnet saknas. Uppsatsen bidrar empiriskt till teorin om organisatorisk avlärning och glömska inom teorin. Den bidrar också med kunskaper kring hur, och om, företag praktiskt använder sig av detta och om det finns ett behov. Uppsatsen besvarar syftet genom en kvalitativ intervjustudie. Resultaten visar att avlärning är något som oftast inte tas i åtanke, vilket ger konsekvenser för implementationen. Resultatet stödjer även argumentet om att avlärning bör föregå organisatorisk inlärning, samt att både avlärning och organisatorisk glömska är begrepp som i hög grad är relevanta i implementeringsprocessen. Avslutningsvis ges förslag på fortsatt framtida forskning inom ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)