Den hållbara utvecklingens utevistelse : En studie om hur förskollärare konstruerar undervisning av hållbar utveckling i en utomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning inom hållbar utveckling utomhus. Studien utgår från en socialkonstruktionistisk teori och en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. Materialet analyserades och bearbetades genom en tematisk analys. Resultatet visade att förskolläraren konstruerar undervisningen inom hållbar utveckling utomhus genom tre olika konstruktioner och att de tre dimensionerna inte har en jämn fördelning i arbetet med hållbar utveckling. Konstruktionerna som redovisas i resultat utgår från dessa rubriker: den förgivettagna konstruktionen, den enkelspåriga konstruktionen och den planerade konstruktionen. Slutligen visar det sig att arbetet med hållbar utveckling är liknande enligt respondenterna och att prioriteringen ligger i den ekologiska dimensionen. Den ekonomiska och sociala dimensionen visar sig vara svår att få grepp om och göra konkret undervisning för barnen i förskolan. Arbetet med hållbar utveckling i utomhusmiljön är något som förskollärarna applicerar den ekologiska dimensionen på. De övriga dimensionerna undervisas inte lika övergripande utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)