Hur grundskolor arbetar med elever i matematiksvårigheter - vad för stöd elever får och vilken nivå som fokuseras

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2012]

Nyckelord: särskilt stöd; specialundervisning; åtgärdsprogram;

Sammanfattning: Huvudfråga: Hur skolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd i matematikMetod: Metoden som vi valde att använda oss i vår studie var kvalitativa intervjuer och systematiska observat-ioner. Studien genomfördes på fyra grundskolor. Vi observerade fem lektioner och intervjuade två rektorer, fyraspecialpedagoger och fem lärare, sammanlagt deltog elva informanter i studien.Resultat: Vi fann i vår studie att organisationen på de fyra undersökta skolorna skiljer sig från varandra och be-roende på organisationens struktur visades det får verkningar i hur elever i behov av särskilt stöd fick sitt stöd.Beroende på organisationen visar studien att tre av fyra skolor väljer att ge elever i behov av särskilt stöd i ma-tematik specialundervisning inom klassrummets ramar, eller i anknytning till klassrummet. Endast en av våraintervjuade skolor valde att eleverna skulle gå iväg och få extra stöd hos specialpedagogen. På två av skolornavar det de ordinarie pedagogerna som själva stod för elevernas specialundervisning. På den fjärde skolan var detspecialpedagogen som gav eleverna extra stöd, men inom klassrummets ramar.Betydelse för läraryrket: Hur organisationen ser på elever i behov av särskilt stöd och hur skolan arbetar med atthjälpa dessa elever så att när de går ut grundskolan att de klarar de grundläggande kunskapsmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)