Pedagogers föreställningar kring motorik och inlärning i förskolan - En diskursanalys studie baserad på kvalitativa intervjuer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte är att analysera pedagogers föreställningar av ”motorik och inlärning” i förskolan. Syftet har brutits ner till tre frågeställningar: Hur talar pedagoger i förskolan om motorik? Hur talar pedagoger i förskolan om inlärning? Hur beskriver pedagoger i förskolan motorik i förhållande till inlärning? Studiens teori och metod har en diskursanalytisk ansats. Diskursanalysen bygger på Frejes, Winther-Jørgensen och Philips teorier, vilket visar hur språket konstruerar verkligheten genom de strukturer som skapas. Empirin till studien har kommit till genom intervjuer av sammanlagt sju pedagoger från tre olika förskolor. Resultatet av den diskursiva analysen beskriver pedagogernas föreställningar gällande motorik och rörelse och hur dessa står i förhållande till varandra och hur detta möjliggör för barnets kognitiva inlärning. Det synliggörs hur pedagogens respektive förskolans roll positioneras utifrån diskursen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)