Förskollärares upplevelser av samarbete mellan förskola och hem : När vårdnadshavare har annan språklig bakgrund än svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Julia Holmgren; Stina Arnlund; [2023]

Nyckelord: kommunikation; strategier; relation;

Sammanfattning: I förskollärares uppdrag ingår enligt styrdokumenten att samarbeta med vårdnadshavare för att ge barn i förskolan bästa möjliga förutsättningar till välbefinnande och utveckling. Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur samarbetet mellan förskola och vårdnadshavare ser ut i de fall där vårdnadshavare primärt talar annat språk än svenska. Studien har utgått ifrån en kvalitativ intervjumetod där åtta verksamma förskollärare har intervjuats utifrån semistrukturerade frågor. Metoden valdes utifrån syftet där förskollärares upplevelser och erfarenheter om samarbetet med vårdnadshavare skulle studeras. Den insamlade empirin har analyserats utifrån ett relationellt perspektiv samt tidigare forskning. Studiens resultat visar på att förskollärare upplever en ömsesidig kommunikation vara nödvändig för att samarbetet med vårdnadshavare ska fungera. Resultatet visar även hur olika anpassningar görs och strategier nyttjas för att försöka inkludera alla vårdnadshavare i förskolans verksamhet oavsett språklig bakgrund. En slutsats som dras utifrån studien är att förskollärarna använder många liknande strategier oberoende av omfattningen vårdnadshavare som talar annat språk än svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)